" Gantungkan azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan "

Monday 2 April 2012

ENTRI 21: Definisi kata

Khazanah bahasa melayu memang tinggi nilainya. Jika diteliti sejarah kehidupan masyarakat melayu lama, kita akan dapati bahawa masyarakat melayu sebenarnya terlalu menjaga budi bahasa dan adab sopan mereka. Hal ini terbukti dengan wujudnya peribahasa yang mereka gunakan untuk memberi teguran, menyatakan hasrat hati dan melahirkan perasaan. melalui susunan kata yang disusun indah, mereka memuji, menyindir atau menegur dengan cara yang paling halus, tanpa menjatuhkan air muka individu tersebut secara berterus-terang tentang buruk baik seseorang. Abdullah Hassan dan Ainon Mohd (1993) menggolongkan peribahasa kepada empat jenis iaitu simpulan bahasa, pepatah, perumpamaan dan bidalan. Berikut merupakan definisi kata:

BIDALAN

Bidalan ialah peribahasa yang terdiri daripada ungkapa-ungkapan yang ringkas lagi bijaksana yang mempunyai makna selapis. walau bagaimanapun, kadang-kadang kata bidalan ini dipakai untuk menyatakan makna dua lapis. makna selapis yang dimaksudkan itu adalah apa sahaja yang dikatakan oleh ungkapan-ungkapan dalam bidalan, maka itulah maksudnya. oleh sebab itu, bidalan agak susah dan agak sukar untuk difahami maknanya, lebih-lebih lagi kerana ungkapan ini amat ringkas dan padat kata-katanya. Berikut merupakan contoh bidalan yang mempunyai makna selapis:
  •  Biar lambat asal selamat
  • sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna
  • sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit.
Bidalan yang mempunyai makna dua lapis, ungkapannya atau patah-patah perkataan yang disusun bukan sekadar satu ayat atau ayat-ayat yng lengkap tetapi ianya boleh juga wujud dalam bentuk serangkap pantun dua kerat. Hail ini dapat dijelaskan dengan contoh yang berikut:
  •  Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya
PEPATAH

pepatah merupakan salah satu daripada jenis peribahasa. pepatah dilihat seakan-akan sama dengan bidlaan. sungguhpun demikian, pepatah mempunyai sifat rangkaian kata-kata yang berkerat-kerat atau berpatah-patah, tetapi mengandungi unsur pengajaran. setiap rangkai kata pepatah terdiri daripada dua baris atau lebih dan ia disebut satu demi satu eolah-olah seseorang itu sedang membuat perbilangan atau perkataan. pepatah ini biasanya berkait rapat dengan adat istiadat, undang-undang atau peraturan masyarakat. sungguhpun demikian, pepatah juga boleh didefinisikan sebagai ungkapan-ungkapan yang dibentuk berdasarkan sesuatu peristiwa yang berlaku dalam kehidupan. tujuannya adala untuk mengajar dan mendidik supaya berhati-hati dan berfikir terlebih dahulu sebelum melakukan sesuatu. contoh pepatah adalah seperti berikut;
  • Ada air ada ikan
  • Ada angin, ada pokoknya
  • Acang-acang dalam negeri
maksud pepatah ada air ada ikan ialah sekiranya rajin berusaha, rezeki ada dimana-mana sahaja.

 KATA PUJANGGA

"Kehidupan ini dipenuhi dengan seribu macam kemanisan tetapi untuk mencapainya perlu seribu macam pengorbanan"
~Pujangga
"Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat"
-Khalifah Abdul Malik bin Marwan
"Kalaulah anda tidak mampu untuk menggembirakan orang lain, janganlah pula anda menambah dukanya."
~Pujangga~
"Manusia tak akan tahu semua perkara, justeru tahu banyak perkara lebih baik dari tidak suka mengambil tahu walaupun satu perkara."
~Pujangga~
"Sekali anda terjatuh, jangan jatuh untuk berkali-kali"
~kata-kata Pujangga~
"Hari ini bila ia datang, jangan biarkan ia berlalu pergi. Esok kalau ia masih bertandang, jangan harap ia akan datang kembali."
Kata-kata Pujangga~
"Nikmat itu kadang-kadang tidak disedari, hanya apabila ia telah hilang barulah manusia benar-benar terasa."
kata-kata Pujangga~
"Setiap pertemuan pasti ada perpisahan, tetapi tidak semua perpisahan akan menjanjikan akan adanya pertemuan semula sesudah perpisahan itu
HADIS MELAYU
AL-SUNAH dari segi bahasa bermaksud perjalanan, amalan, metod atau cara hidup. Ia juga bermaksud membuka atau merintis jalan sama ada yang baik atau yang buruk. Al-Sunah dari segi istilah ahli-ahli hadis ialah apa-apa yang terbit daripada Nabi Muhamad s.a.w. daripada perkataan, perbuatan, pengakuan, sifat, kejadian, akhlak dan sejarah sama ada sebelum diutuskan menjadi Rasul atau selepas diutuskan menjadi Rasul. Malangnya masyarakat Melayu sering disogokkan dengan perkataan atau ungkapan yang didakwa sebagai hadis sedangkan ia tidak mempunyai hujah yang kukuh. Ini dilabel sebagai ‘hadis Melayu’. Yang membimbangkan, ‘hadis Melayu’ ini seolah-olah diterima pakai dan menjadi pegangan agama oleh sebahagian besar masyarakat Islam di Malaysia.  ‘Hadis Melayu’ adalah perkataan yang bukan bersandar atau disabdakan oleh Rasulullah s.a.w.. Ia adalah ungkapan mengenai sesuatu perkara yang kebanyakannya diambil daripada kitab-kitab Jawi lama ataupun banyak merujuk kepada buku terjemahan dalam bahasa Melayu tanpa merujuk kepada naskhah asal bahasa Arabnya. 
 Ada beberapa contoh ‘hadis Melayu’ seperti melarang anak-anak kecil yang belum baligh berada dalam saf yang sama dengan orang dewasa semasa bersolat. Alasannya kerana kanak-kanak itu masih najis kerana masih belum berkhatan. Ini bermakna takrifan najis itu amat berat sedangkan dalam Islam, kanak-kanak walaupun belum berkhatan adalah bersih jika pakaiannya bersih kecualilah jika kanak-kanak itu kencing atau buang air besar. Dari segi bahasa, najis ialah sesuatu yang kotor dan mengikut syarak, najis ialah kekotoran yang menegah daripada sahnya ibadat. 

PERBILANGAN

Penakek pisau seraut
Ambil galah batang lintubong
Seludang ambil ke nyiru
Setitis jadikan laut
Sekepal jadikan gunung
Alam terkembang jadikan guru.

 Ungkapan ini tidak seharusnya tinggal di dalam lipatan perbilangan adat. Ia harus dihayati dan dijadikan pegangan hidup seluruh masyarakat Melayu kerana di sebalik keindahan bahasa terdapat falsafah yang tinggi yang boleh dijadikan pedoman hidup dan motivasi di dalam mencapai kejayaan. Pemikiran terpenting yang dapat dirumuskan dari ungkapan ini ialah memotivasikan supaya terus memajukan diri dan menuntut ilmu. Ungkapan ini berpusat kepada seruan untuk berikhtiar dan berusaha juga berdaya kreatif kerana ( yang setitis jadikan laut/ yang sekepal jadikan gunung). Ia menyemaikan nilai positif dan optimis bahawa manusia boleh melakukan sesuatu untuk mengubah keadaan hidupnya. kejayaan dapat dicapai melalui usaha yang berterusan.

Pandangan yang terpancar dari ungkapan ini adalah juga selaras dengan ajaran Islam untuk berusaha, bersabar dan bertawakal. Al- Quran membawa ajaran bahawa manusia mempunyai daya ikhtiar. Semangat inilah yang menjadi faktor yang membawa kemajuan kepada umat Islam seperti yang diperjelaskan oleh Syed Naguib Al-Attas ketika membicarakan peranan Islam di dalam pembangunan tamadun Melayu. Tamadun Melayu dibangunkan oleh semangat yang dibawa oleh al- Quran yang menganggap manusia sebagai “mempunyai daya ikhtiar”.

GURINDAM

menurut Za'ba,1962 di dalam karyanya Ilmu mengarang Melayu,perkataan gurindam itu berasal daripada bahasa Sanskrit menerusi bahasa Tamil. Ertinya biasa di fahamkan rangkap yang ng telah menjadi bidalan atau sebutan biasa pada orang ramai ataupun sesuatu pepatah berangkap yang disebutkan berpadanan dengan tempatnya. Selain itu menurutnya lagi, gurindam itu adalah padatmd an bernas. Ianya dihasilkan sebagai bahan nyanyian, jenaka, gurau senda dan sindiran. contoh gurindam adalah seperti berikut:
  
Tengah malam sudah terlampau
Dinihari belum lagi tampak
Budak-budak dua kali jaga
Orang muda pulang bertandang
Orang tua berkalih tidur
Embun jantan rintik-rintik
Berbunyi kuang jauh ke tengah
Sering lanting riang di rimba,
Melenguh lembu di padang
Sambut menguak kerbau di kandang
Berkokok mendung merak menggigal
Fajar sidik menyingsing naik
Kicak kicau bunyi murai
Taptibau melambung tinggi
Berkuku balam di ujung bendul
Terdenyut puyuh panjang bunyi
Puntung sejengkal tinggal sejari
Itulah alamat hari nak siang.

SELOKA
 
Menurut Harun Mat Piah, seloka berasal daripada kata 'sloka' dalam bahasa sanskrit. menurutnya, seloka mengandungi 16 suku kata dan berbentuk bebas. R.J Wilkinson menjelaskan seloka sebagai ucapan yang mengandungi sindiran dalam bentuk yang tidak tetap rimanya. Hooykas pula menjelaskan seloka dalam konteks masyarakat melayu ialah suatu puisi yang mengandungi empat baris dalam satu rangkap dengan empat jumlah perkataan dengan 8-11 suku kata. seloka mengandungi unsur sindiran yang bersifat jenaka mahupun serius dan menungkin juga mengandungi unsur-unsur lain seperti peraan asyik, berahi, khayal dan mimpi. seloka dan pantun yang memakai rima yang sama sepri syair. berikut merupakan contoh seloka:

"Candu dibungkus kain palas,
Makan dia mata bilas,
Mandi segan kerja malas,
Harta orang hendak digalas."

TAMSIL
  1. persamaan sebagai umpama (misal), misalan, contoh
  2. ajaran yang terkandung dalam sesuatu cerita, ibarat
Tamsil adalah misalan yang berkias serta mengandungi pengajaran dan teladan.
      Contoh: Bawa resmi padi, makin berisi makin menunduk.

PERIBAHASA

Peribahasa mencerminkan ketajaman renungan dan pemikiran nenek moyang kita yang membandingkan realiti kehidupan dengan segala gerak laku manusia dan alam sekeliling. pengertian ini turut disokong oleh Mohd. Tajuddin Abdul Rahman iaitu peribahasa lahir daripada pengalaman dan pengamatan alam sekeliling yang teliti oleh masyarakat melayu. peribahasa sebagaimana warisan bahasa yang lain itu masih tetap relevan dengan zaman yang kian berubah ini. bentuk komunikasi moden yang ditandai oleh ciri keringkasan, ketepatan dan kepadatan tidak harus menjadi alasan untuk kita meninggalkan peribahasa dalam pengucapan kita. peribahasa juga mempunyai objektif yang tersendiri iaitu supaya orang yang mendengarnya tidak mudah rasa tersinggung dalam sesuatu komunikasi. peribahasa dapat menyembunyikan kata-kata kasar atau kesat seperti sindiriran. Hal ini biasanya dilahirkan dengan penggunaan kata-kata halus yang berkesan. berikut merupakan contoh peribahasa melayu:
  • Siapa makan cili, dialah yang merasa pedasnya
  • Air yang tenang jangan disangka tiada buaya
  • Lembu punya susu, sapi dapat nama
  • Melentur buluh biarla dari rebungnya

 SIMPULAN BAHASA

simpulan bahasa merupakan mutiara bahasa dan khazanah bahasa yang terdapat dalam bahasa melayu. simpulan bahasa disebut sebagai ungkapan iaitu rangkaian perkataan yang tetap bersimpul atau berbeku dengan susunan yang khas dan dipakai dengan erti yang berlainan daripada asal. sementara itu, Abdullah Hassan (1986), mendfinisikan simpulan bahasa sebagai ungkapan yang terjadi dalam rentetan yang sesuai dengan pola frasa bahasa melayu. pada umumnya, makna sesuatu simpulan bahasa berbeza sekai daripada makna perkataan yang membentuknya iaitu tidak ada perkaitan langsung antara rangkaian kata-kata itu dengan apa yang dirujuknya. Tegasnya, simpulan bahasa ditimbulkan untuk menyampaikan maksud secara tidak langsung. Berikut merupakan contoh simpulan bahasa:
  • ayam tambatan
  • kaki bangku
  • alas perut
  • puteri lilin
  • buah tangan
  • hati batu
  • rambang mata
IBARAT
  1. umpama, seperti, misal
    Ayat: agama itu ibarat suatu suluh bagi menunjukkan jalan yang lurus dan selamat;
  2. contoh yang baik yang terkandung dalam sesuatu cerita (perumpamaan dan lain-lain), pengajaran, teladan
    Ayat: ambillah ibarat daripada cerita itu; cerita ibarat cerita yang mengandungi pengajaran;

PERUMPAMAAN

perumpamaan ialah peribahasa yang mempunyai makna dua lapis. peribahasa seperti ini menyebutkan sesuatu maksud dengan diumpamakan kepada sesuatu perkara yang sebanding dengannya. ada kalanya juga, perumpamaan disebut sebagai bahasa kiasan atau kias ibarat. semua peruumpamaan berasal daripada bahasa kiasan. bahasa kiasan tersebut ialah untuk memberi contoh kepada sesuatu perkara yang lain dan maksudnya tersimpul dalam umpama yang dikiaskan itu. oleh itu, perumpamaan membawa makna dua lapis. peribahasa yang tidak mempunyai makna dua lapis tidak dinamai perumpamaan.
 
 

No comments:

Post a Comment